Υποβλήθηκε από radiofono.gr στις .
Αναδημοσίευση από το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Άκη Φωτόπουλου και της Φωφώς Μπόνιου, στις 4/6/2007 στην εφημερίδα Μακεδονία
Δύσκολους καιρούς διανύει τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας το ενημερωτικό ραδιόφωνο. Η κρίση επιβάλλει, για την αντιμετώπισή της, εξορθολογισμό του κόστους και προσαρμογή στις σύγχρονες τάσεις, καινοτόμες ιδέες, περισσότερη δουλειά και βέβαια, πάνω απ' όλα, ποιότητα και σοβαρότητα, επισήμαναν στη "Θ" οι άνθρωποι που εργάζονται σε ενημερωτικούς ραδιοσταθμούς της Θεσσαλονίκης.
Ας δούμε πιο συγκεκριμένα τι μας είπαν εννέα γνωστοί δημοσιογράφοι των ερτζιανών της Θεσσαλονίκης.
Δημήτρης Χατζηοπαρασκευάς δημοσιογράφος, Αntenna 97,5 Δεν είναι καθόλου ευχάριστο να οδηγούνται στη συρρίκνωση οι ενημερωτικοί σταθμοί. Το μέσο δεν πρέπει να δουλεύει για το μέσο και να χρησιμοποιείται για άλλους λόγους. Το μέσο απευθύνεται στους ακροατές και από αυτούς παίρνει την επιβράβευση. Η λελογισμένη επένδυση και το λελογισμένο κόστος είναι πράγματα που ασφαλώς χρειάζονται. Παράλληλα βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι δημοσιογράφοι πρέπει να αμείβονται. Πιστεύω ακράδαντα ότι η ενημέρωση υπό προϋποθέσεις έχει μέλλον. Στη σοβαρότητα και όχι στη σοβαροφάνεια, αλλά και στην ποιότητα πιστεύω ότι βρίσκεται ο σωστός δρόμος για το ενημερωτικό ραδιόφωνο.
Ξάνθος Χύτας αναπληρωτής διευθυντής ραδιοφωνίας ΕΡΤ3
Για να βγει το ενημερωτικό ραδιόφωνο από την κρίση, χρειάζεται η ενημέρωση να είναι πιο σφιχτή στο σύνολο του προγράμματος. Δίχως υπερβολικούς πλατειασμούς. Καταγραφή της είδησης εκείνη τη στιγμή που συμβαίνει, με σύντομη παρέμβαση και με έμφαση στα θέματα της ημέρας ή της πόλης, όπου και όταν χρειάζεται. Σύντομα, χωρίς να κουράζει τον ακροατή. Άλλη η είδηση του ραδιοφώνου και άλλη της εφημερίδας ή της τηλεόρασης. Το ραδιόφωνο είναι ήχοι και πρέπει και τα ενημερωτικά ραδιόφωνα να τηρούν τον κανόνα αυτό, χωρίς τις πληκτικές αναλύσεις των δημοσιογράφων.
Γιώργος Μπούζος διευθυντής Extra Sport 103FM
To ενημερωτικό ραδιόφωνο περνάει βαθιά κρίση πανελλαδικά. Ο λόγος είναι ένας: το κόστος. Η παραγωγή του είναι πανάκριβη. Απαιτεί μεγάλο αριθμό δημοσιογράφων, παραγωγών, ανταποκριτών και τεχνικών. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένας ακόμη: η απουσία τρανταχτών ειδήσεων. Η πόλη και η ευρύτερη περιφέρειά της δεν γεννούν τόσα και τέτοια θέματα που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την ύπαρξή του. Τι σημαίνει αυτό; Μικρές ειδήσεις, μικρό ενδιαφέρον του κόσμου, μικρές ακροαματικότητες, μικρά έσοδα από διαφημίσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι τα δύο ενημερωτικά ραδιόφωνα της Θεσσαλονίκης είναι το κρατικό και το δημοτικό. Να γιατί το στοίχημα είναι εξ ορισμού χαμένο.
Γιώργος Αδάμ υπεύθυνος ενημέρωσης FM100
Η κρίση για την οποία μιλάνε πολλοί δεν έχει άμεση σχέση με την ενημέρωση. Συνδέεται συνήθως με άλλους παράγοντες. Υπάρχει επιλογή για να μείνεις μακριά, έξω απ' αυτήν. Οι πληροφορίες, όταν δίνονται με ακρίβεια και ευθύνη, οι εικόνες που διαμορφώνονται μέσα από τα πραγματικά γεγονότα, οι προσεγγίσεις και στο παρασκήνιο, η αποφυγή των υπερβολών και της σύγχυσης εξαιτίας πλημμελούς ενημέρωσης εξασφαλίζουν όρους αξιοπιστίας του μέσου. Αυτό είναι το θεμέλιο για το ενημερωτικό ραδιόφωνο. Προσθέστε και το άμεσο, το ανθρώπινο, το ζωντανό, το χρήσιμο, το ευχάριστο (σε λόγο και μουσική). Έτσι αποφεύγουμε τη δοκιμασία της κρίσης. Πρωτεύον είναι να μιλάς τη γλώσσα των ακροατών και των ακροατριών. Να τους ακούς. Για να σε ακούνε. Τους δίνεις λόγο και ρόλο, σε εκτιμούν. Σε επιλέγουν και σε εμπιστεύονται. Το μεγάλο ζητούμενο για μας είναι να συμφωνούν: "Το 'πε το FM100, έτσι είναι".
Μιχάλης Στρατάκης δημοσιογράφος Ράδιο Θεσσαλονίκη
Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς, και όχι μόνον, αγαπούν και επιζητούν τον ραδιοφωνικό ρόλο, εφόσον αυτός χαρακτηρίζεται από έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση, από αγωνιστικότητα και διεισδυτικότητα, από συνέπεια, από αξιοπιστία και από σοβαρότητα. Όμως, η επί δεκαπενταετία θητεία μου στο Ράδιο Θεσσαλονίκη μού έχει διδάξει τούτο το πολύ απλό: Για να επιτύχει τους στόχους του (δημοσιογραφικούς και επιχειρηματικούς) ένα ενημερωτικό ραδιόφωνο πρέπει να διαθέτει συγκεκριμένους ακρογωνιαίους λίθους και αυτοί είναι:
- Ιδιοκτησία που να πιστεύει σε αυτό που θα κάνει και που να είναι διατεθειμένη να επενδύσει σε αυτό.
- Αξιόπιστο δημοσιογραφικό επιτελείο με γνώση και με γνώσεις.
- Εξασφαλισμένη ελευθερία στην έκφραση γνώμης.
- Διαρκώς σφυρηλατούμενη αμφίδρομη σχέση σταθμού και ακροατών.
- Δυναμικές παρεμβάσεις στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι.
Με δυο λόγια, ένα ενημερωτικό ραδιόφωνο πρέπει να εκπέμπει φωνή ψυχής!
Εύα Μέρτζου προϊσταμένη 95,8fm της ΕΡΤ3
Για την οικονομία του έντυπου χώρου φιλοξενίας, ας ξεκινήσουμε και να τελειώσουμε με το εξής: Να γίνουν ενημερωτικά ραδιόφωνα και όχι η ηχητική εκδοχή των εφημερίδων. Το κοινό τους τα έχει ήδη διαβάσει. Το ραδιόφωνο, εκτός από το follow up στα ημερήσια θέματα του Τύπου, παράγει πρωτογενείς ειδήσεις, οι οποίες θα γίνουν την επομένη πρωτοσέλιδο. Εφικτό, αρκεί να το αποφασίσουν οι ιδιοκτήτες τους - είτε είναι ιδιώτες είτε το δημόσιο. Να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν, εμπιστευόμενοι τους κατάλληλους ανθρώπους και αμείβοντάς τους όσο πρέπει για την εργασία τους.
Απόστολος Λυκεσάς δημοσιογράφος 102FM
Με δεδομένο ότι το ραδιόφωνο ξεκίνησε πρωτίστως ως ενημερωτικό μέσο, ας αναρωτηθούμε γιατί φτάσαμε στο σημείο σήμερα να είναι σχεδόν ανύπαρκτο. Η απάντηση, θαρρώ, θα μας αποκαρδίωνε, αλλά ο κλαυθμός επί των ερειπίων ουδέν προσθέτει. Εξάλλου, κανείς δεν μιλά πια για ελεύθερη ραδιοφωνία αλλά καθαρά για ιδιωτική. Το ελεύθερο ραδιόφωνο λοιπόν είναι φενάκη ή ουτοπία, όπως λένε οι "ρεαλιστές"; Εφόσον είναι έτσι, το ιδιωτικό θα βγει από την κρίση -η αγορά άραγε απαιτεί ή διαμορφώνεται;- και θα ξαναϋπάρξει όταν κάποιοι ιδιώτες κρίνουν ότι το χρειάζονται διότι θα έχουν κάτι να πουν. Τα υπόλοιπα είναι φιλολογικές φαγούρες των ρεαλιστών.
Άγγελος Κολοκοτρώνης δημοσιογράφος FM100
Τα αίτια της κρίσης στο ενημερωτικό ραδιόφωνο πρέπει να τα αναζητήσουμε σε κανόνες που δεν τηρούνται. Και ένας από αυτούς είναι ότι τα γεγονότα είναι ιερά και τα σχόλια ελεύθερα. Όταν στο όνομα της ακροαματικότητας η είδηση περνάει σε δεύτερη μοίρα και τα σχόλια δεν συνοδεύονται από επιχειρήματα, τότε είναι εύκολο για τον καθένα μας να υποκύψει στον πειρασμό του δημοσιογράφου που συμπεριφέρεται σαν να τα ξέρει όλα! Λείπει ο μεστός και λιτός λόγος και περισσεύει ο βερμπαλισμός. Τι άλλο χρειάζεται για να κάνει κανείς βουτιά στην κρίση;
Γιώργος Τούλας δημοσιογράφος 9,58FM
Τα ενημερωτικά ραδιόφωνα τέλειωσαν εδώ και χρόνια, γιατί δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν εγκαίρως στα νέα δεδομένα. Αν ξέφευγαν από τις γελοίες και οφθαλμοφανείς διαπλοκές, πολιτικές και οικονομικές, και σταματούσαν να αναπαράγουν θέματα των εφημερίδων, αν αποκτούσαν λίγη από τη ζωντάνια των blogs, αν έβγαζαν αληθινά ρεπορτάζ και όχι βλακώδεις συνεντεύξεις με φθαρμένα πρόσωπα, αν εμπιστεύονταν τα μικρόφωνά τους σε σπουδαίες και γενναίες φωνές, όπως συμβαίνει σε αντίστοιχα αμερικάνικα ραδιόφωνα, και όχι σε αδιάφορους δημοσιογράφους που απλώς αναπαράγουν ανούσιες ειδήσεις, αν κατάφερναν να βγουν μπροστά από την τηλεόραση, αν...
- Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια