Ο πόλεμος στους δέκτες μας

Όταν μια πολεμική σύρραξη γίνεται παγκόσμιο θέαμα
(Συλλογή άρθρων και απόψεων, ΜΕΡΟΣ 1ο)

 

Η κάλυψη της παγκόσμιας διαδήλωσης

Επιεικώς απαράδεκτη χαρακτηρίζεται η κάλυψη των αντιπολεμικών διαδηλώσεων της 15ης Φλεβάρη, όπως αυτή έγινε από το σύνολο σχεδόν των ιδιωτικών καναλιών. Με ευθύνη των ειδησεογραφικών τμημάτων των τηλεοπτικών σταθμών, η προβολή των αντιπολεμικών διαδηλώσεων υποσκελίστηκε από αρκετές αναφορές σε ήσσονος σημασίας θέματα (επίσκεψη Ντεγκρέτσια, σύλληψη Αγγελόπουλου, κλπ). Στα εκατομμύρια των διαδηλωτών που συνέρευσαν στους δρόμους εκατοντάδων πόλεων ανά τον κόσμο, δόθηκε αναλογικά ελάχιστος τηλεοπτικός χρόνος. Οι διαδηλώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καλύφθηκαν με τη γνωστή αποπροσανατολιστική τακτική της υπερπροβολής μεμονωμένων επεισοδίων, τα ελάχιστα πλάνα των οποίων, μάλιστα, προβλήθηκαν δύο με τρεις φορές ανά ρεπορτάζ. Η συνολική κάλυψη των γεγονότων δεν υπερέβη τα 5-10 λεπτά, τη στιγμή που η προβολή του πούλμαν με τον τέως άγγιξε την μία ώρα

Παράλληλα ελάχιστες αναφορές έγιναν στον πολιτικό λόγο, που εκφράστηκε από τους εκατοντάδες κοινωνικούς και πολιτικούς φορείς που συμμετείχαν -και οι οποίοι φυσικά δεν παρέλειψαν να εκφράσουν την έντονη δυσαρέσκειά τους. Την ίδια στιγμή έγινε μηδενική αναφορά σε δεκάδες σημαντικές συνιστώσες, όπως οι απαγορεύσεις των διαδηλώσεων σε αρκετές περιοχές του κόσμου, ενώ ανύπαρκτη ήταν και η κάλυψη των διαδηλώσεων σε ολόκληρη την ελληνική περιφέρεια και πολλά άλλα μέρη του κόσμου, όπως η Κύπρος.

Ήδη το ΕΣΡ ψάχνει και ψάχνεται να εντοπίσει παραβιάσεις στον τρόπο με τον οποίο καλύφθηκαν τα γεγονότα. Όσο όμως κι αν το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο είναι σε θέση να ελέγξει την ασυδοσία των υπεύθυνων της ενημέρωσης (που δεν είναι) παραμένει στη δικαιοδοσία των τηλεθεατών να χρησιμοποιήσουν το τελευταίο ίχνος αυτοάμυνας που τους έχει απομείνει: το τηλεκοντρόλ...

Ιδού τα στατιστικά:

Alter Star Antenna
Επίσκεψη τέως 75 Επίσκεψη τέως 50 Επίσκεψη τέως 32
Πεδίο μάχης η Αθήνα 5 Σύλληψη Αγγελόπουλου 15 Πεδίο μάχης η Αθήνα 4
Αντιπολεμικό συλλαλητήριο 4 Πεδίο μάχης η Αθήνα 6 Αντιπολεμικό συλλαλητήριο 3
    Συλλαλητήρια σε Αθήνα και κόσμο 6 αντιπολεμικά συλλαλητήρια στον κόσμο 2

 

Alpha ΝΕΤ
Πεδίο μάχης η Αθήνα 10 Συλλαλητήριο Αθήνα Θεσ. 18
Αντιπολεμικό συλλαλητήριο 5 Επίσκεψη του τέως 5
Σύλληψη Αγγελόπουλου 3 Διαδηλώσεις στον κόσμο 3
Επίσκετψη τέως 15    
Αντιπολεμικά συλλαλητήρια στον κόσμο 4    
 

 

Πώς η αμερικανική τηλεοπτική βιομηχανία "έθαψε" αντιπολεμική διαφήμιση

Αναζητώντας τηλεοπτικό χρόνο υψηλής θεαματικότητας, η Οργάνωση Αντιπολεμικού Βίντεο των ΗΠΑ, δημιούργησε μια θεματική διαφήμιση 30 δευτερολέπτων, για να προβληθεί πριν και μετά τη μετάδοση του διαγγέλματος του Προέδρου των ΗΠΑ από το CNN. Δυστυχώς για τους ακτιβιστές, η διαφήμιση δεν προβλήθηκε. Απερρίφθη την τελευταία στιγμή από την μεγάλη εταιρία καλωδιακής, ονόματι Comcast. Οργισμένοι οι υπερασπιστές του αντιπολεμικού κινήματος καταγγέλλουν την λογοκρισία,  καθότι η διαφήμιση ήταν πληρωμένη κανονικά.

Συγκεκριμένα, η Comcast εξέδωσε μια ανακοίνωση λέγοντας ότι δεν επιθυμούσε να αναπαράγει το σποτ, καθότι κατά τη διάρκειά του εκφράζονταν συγκεκριμένες προσβλητικές απόψεις, στις οποίες η εταιρία ήταν αντίθετη. Οι αναφορές που δημιούργησαν το πρόβλημα στην διαφήμιση, ήταν τα λόγια καθημερινών ανθρώπων του Princeton στο New Jersey, που απαντούσαν σε ερωτήσεις. Ένας από αυτός είπε «Νομίζω ότι ο πόλεμος αποτελεί παραβίαση του διεθνούς δικαίου». Και ο άλλος, πρώην δήμαρχος του Princeton, χαρακτήρισε το επιτελείο του Τζορτζ Μπους μια «εγωιστική ομάδα συμφεροντολόγων».  Οι ακτιβιστές εμμένουν ότι η ανακοίνωση της εταιρίας αδυνατεί να υποστηρίξει τους ισχυρισμούς της:

Comcast στην πραγματικότητα δεν ήθελε να φέρει σε δύσκολη θέση τον πρόεδρο των ΗΠΑ, επειδή ως εταιρία έχει, τη δεδομένη στιγμή, πολλά ανοιχτά θέματα ενώπιον της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης. Αλλά ακόμη κι αν η Comcast είχε πραγματικούς λόγους για να απορρίψει την διαφήμιση, ο τρόπος που το έπραξε δεν την τιμά καθόλου. Συνήθως, σε θεματικές πολιτικές διαφημίσεις των οποίων η προβολή απορρίπτεται από τον σταθμό, δίνεται η ευκαιρία στους δημιουργούς της να επεξεργαστούν το προσβλητικό υλικό. Αυτό δεν συνέβη σε αυτήν την περίπτωση. Η αντιπολεμική ομάδα ενημερώθηκε το πρωί της 28ης Ιανουαρίου ότι η διαφήμιση δεν θα μεταδοθεί, χωρίς να δοθεί κανένα περιθώριο για περαιτέρω επεξεργασία της διαφήμισης. Τελικά, η δυνατότητα αυτή δόθηκε... δυο μέρες μετά το προεδρικό διάγγελμα".     (Alicia Mundy, αρχισυντάκτης του περιοδικού Cable World, σε συνέντευξή της στο WNYC Radio)

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Comcast είναι η μεγαλύτερη καλωδιακή εταιρία. Προμηθεύει το 70% του κοινού στις 20 κορυφαίες αγορές. Πρόσφατα εγκρίθηκε η συγχώνευσή της με την AT&T Broadband, μια συγχώνευση για τις οποίας την ισχύ και τις μονοπωλιακές επιπτώσεις έγινε πολύ λόγος. Παράλληλα τίθεται υπό νομική κρίση η τιμολογιακή πολιτική της εταιρίας. "Πρόκειται για ένα τυπικό παράδειγμα επεκτατισμού. Ξεκινάει με τους ανθρώπους να μην γνωρίζουν ότι δεν βλέπουν μια διαφήμιση, και σιγά σιγά υπάρχουν ένα σωρό πράγματα που απλώς δεν εμφανίζονται στα ερτζιανά, με τέτοιον τρόπο ώστε κανείς να μην γνωρίζει τι δεν βλέπει. Μέχρι που ξαφνικά διαμορφώνεται μια κατάσταση όπου μια πλευρά μόνο κάθε ζητήματος προβάλλεται, και γι' αυτό πολύς κόσμος ανησυχεί".

(WNYC Radio - On the Media))

 

Άνδρας: Ο πόλεμος εναντίον του Ιράκ είναι το πιο παράλογο πράγμα που...

Γυναίκα: Αποτελεί παραβίαση του διεθνούς δικαίου...

Άνδρας: ...εναντίον του πολέμου επειδή...

Γυναίκα: Γιατί;!...

Άνδρας: ...Δεν το πιστεύω αυτό...

Γυναίκα: Πού είναι η απόδειξη;

Άνδρας: ... δεν διατίθεμαι να διακινδυνεύσω τη ζωή μου για το πετρέλαιο

Γυναίκα: ...επειδή θα αποσταθεροποιήσει ολόκληρο το...

Άνδρας: ... ο πρόεδρος πιστεύει ότι ένας πόλεμος μπορεί να μας κάνει πιο ασφαλείς...

Γυναίκα: ... όχι ανάμεσα στα καλύτερα συμφέροντα των ΗΠΑ...

Άνδρας: ... μια εγωιστική ομάδα συμφεροντολόγων...

Γυναίκα: ... ακολουθούν έναν προσωπικό σχεδιασμό

Γυναίκα: ... νομίζω ότι έχουμε αρκετά προβλήματα εδώ...

Άνδρας: ... για έναν φατριαστή πολιτικό

Γυναίκα: ... θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε όλα αυτά τα δισεκατομμύρια δολάρια εδώ...

Όλοι σχεδόν ταυτόχρονα: "No - War -- Yes - Peace. No - War -- Yes - Peace."

 

Πυρετώδεις προετοιμασίες...

Αν συμβεί τελικά άλλος ένας πόλεμος, στο Ιράκ, αυτήν τη φορά εκατοντάδες ρεπόρτερς θα είναι στην πρώτη γραμμή για να τον καταγράψουν με τα μάτια τους. Το Αμερικανικό Πεντάγωνο "ενσωματώνει" μια αποστολή περίπου 500 δημοσιογράφων στις στρατιωτικές μονάδες του Περσικού Κόλπου... υπό τον όρο ότι οι δημοσιογράφοι συμφωνούν σε συγκεκριμένους "βασικούς κανόνες". Οι στρατιωτικοί αναζητούν δημοσιογράφους από τα τοπικά και εθνικά μέσα, που φέρονται να διατεθειμένοι να ακολουθήσουν ένα αυστηρό πρόγραμμα συγκεντρωτισμού, βασισμένο σε ισχυρές γραμμές πειθαρχίας.

Αυτό που συχνά απουσιάζει από στην κάλυψη των "βασικών κανόνων" που θέτει το Πεντάγωνο, είναι η εξήγηση γιατί αυτοί θεσμοθετούνται. Σύμφωνα με άρθρο αμερικανικής ιστοσελίδας, η απάντηση βρίσκεται σε ένα εκτενές εισαγωγικό κείμενο, ονόματι #2Α, στο οποίο δεν έχει δοθεί η δέουσα προσοχή.

" Η πολιτική του Υπουργείου Εθν. Άμυνας, σχετικά με την κάλυψη από τα media, μελλοντικών στρατιωτικών επιχειρήσεων, είναι ότι τα μέσα θα έχουν μια μακροπρόθεσμη ελάχιστα περιοριστική πρόσβαση στις αμερικανικές δυνάμεις, κατά τη διάρκεια της "ενσωμάτωσης". Η κάλυψη κάθε μέλλουσας επιχείρησης, θα σχηματίσει, σε μαγάλο βαθμό, την δημόσια εικόνα του εθνικού περιβάλλοντος ασφαλείας, για τώρα και τα επόμενα χρόνια. Αυτό μπορεί να ισχύσει για το αμερικανικό κοινό, το κοινό σε σύμμαχες χώρες των οποίων η άποψη μπορεί να επηρεάσει τη συμμαχία, και το κοινό σε χώρες στις οποίες διεξάγουμε επιχειρήσεις, των οποίων η άποψη για εμάς μπορεί να επηρεάσει το κόστος και τη διάρκεια της εμπλοκής μας.

Η σημαντικότερη στρατηγική επιτυχία μας στην επίτευξη της ειρήνης και της ασφάλειας σε αυτήν την περιοχή θα έρθει μέσα από την μακροπρόθεσμη αφοσίωσή μας στην υποστήριξη των δημοκρατικών ιδεωδών. Έχουμε ανάγκη να λέγεται η πραγματική ιστορία --καλή ή κακή-- προτού οι άλλοι τροφοδοτούν τα μέσα με παραπληροφόρηση και διαστρεβλώσεις,  όπως οι περισσότεροι θα συνεχίσουν με βεβαιότητα να πράττουν. Οι άνθρωποι μας στο πεδίο της μάχης, έχουν ανάγκη να πουν τη δικιά μας ιστορία --και μόνο οι διοικητές μπορούν να βεβαιώσουν ότι τα μέσα θα έχουν πρόσβαση στο ρεπορτάζ μέσα στις στρατιωτικές δυνάμεις. Πρέπει να οργανώσουμε και να διευκολύνουμε την πρόσβαση εθνικών και διεθνών ΜΜΕ προς τις δυνάμεις μας, συμπεριλαμβανομένων κι αυτών που εμπλέκονται σε επιχειρήσεις εδάφους, με τον στόχο να το πράξουμε αυτό ορθώς από την αρχή".

 

άρθρα: 
γεωγραφική τοποθεσία: 

Εγγραφή στο all greek radio news