Υποβλήθηκε από radiobuzzer στις .
Ξεκίνησε ο διάλογος για το νέο Χάρτη Συχνοτήτων, που θα αποτελέσει τη βάση για την «τακτοποίηση» των ραδιοφωνικών σταθμών σε ολόκληρη την Ελλάδα. Πρόκειται για τη μελέτη την οποία είχε εκπονήσει το 2008 το επιτελείο του Καθηγητή Χρ. Καψάλη από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, αμέσως μετά την ψήφιση του «νόμου Ρουσόπουλου». Ο Χάρτης Συχνοτήτων είχε τότε τύχει ευρείας συζήτησης, έμεινε όμως έκτοτε στο συρτάρι των εκάστοτε υπουργών, περιμένοντας την υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που απαιτείται για να τεθεί σε ισχύ και να αρχίσουν να δίνονται οι νέες ραδιοφωνικές άδειες βάσει αυτού.
Μπορεί το 2008 το σκάνδαλο της Μονής Βατοπεδίου να ανέστειλε τις προθέσεις του καθ' όλα αποφασισμένου Υπουργού Επικρατείας, φαίνεται όμως ότι εν έτει 2010 λίγοι είναι αυτοί που μπορούν να αναστείλουν το κύμα νεοφιλελευθερισμού που πιεστικά επιβάλει το καθεστώς ΔΝΤ: η «κλειστή» ραδιοφωνική αγορά πρέπει να ανοίξει, τα εμπόδια εισόδου νέων παιχτών πρέπει να αρθούν και μεγάλοι επιχειρηματικοί παίχτες θα κληθούν να μπουν στο παιχνίδι. Εν τω μεταξύ η κυβέρνηση ελπίζει σε περισσότερα έσοδα μέσω του καλύτερου ελέγχου της ραδιοτηλεοπτικής αγοράς αλλά και της ανάπτυξής της.
Λεπτομέρειες για τον Χάρτη Συχνοτήτων
Η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση είναι ήδη γραμμένη, με την επισύναψη ενός ογκώδους παραρτήματος 120 σελίδων, το οποίο περιγράφει αναλυτικά τις περιοχές κάλυψης και τα κέντρα εκπομπής, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών τεχνικών λεπτομερειών για κάθε εγκατάσταση: οι συχνότητες που «δίνονται» σε κάθε κέντρο εκπομπής, η μέγιστη επιτρεπόμενη ισχύς, το επίπεδο ακτινοβολίας, ο προσανατολισμός και το εύρος της δέσμης. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά θα ελέγχονται χωρίς προειδοποίηση σε ετήσια βάση από την ΕΕΤΤ. Οι συχνότητες και τα κέντρα εκπομπής της κρατικής ραδιοφωνίας καθώς και (του ανύπαρκτου γενικά) ραδιοσταθμού της Βουλής, καθορίζονται από ένα άλλο παράρτημα και τυγχάνουν σαφώς ευνοϊκότερης μεταχείρισης. Όλα τα έγγραφα προς συζήτηση έχουν δημοσιευτεί στη σελίδα της ΠΕΙΡΑΣ (Περιφερειακής Ένωσης Ιδιωτικών Ραδιοφωνικών Σταθμών).
Θα μπορούν να έχουν αναμεταδότες
Ολόκληρη η επικράτεια κατανέμεται σε 82 περιοχές κάλυψης, κάθε μία από τις οποίες διαθέτει από ένα έως τρία κέντρα εκπομπής. Έτσι πλέον παύει να υφίσταται η κατανομή της ραδιοφωνικής περιφέρειας σε νόμους, με το αντίστοιχο δικαίωμα κάλυψης σε όλο το νομό που ίσχυε μέχρι σήμερα. Παράλληλα, εκτός από το γεγονός ότι κάποιοι νομοί «σπάνε» σε περισσότερα κομμάτια (που ενδεχομένως σημαίνει ότι σημερινοί σταθμοί θα πρέπει να περιορίσουν την εμβέλειά τους) θεσμοθετούνται κάποιες «υπερ-περιοχές» που καλύπτουν 2-3 νομούς (Θάσος, Δολιανά, Δοβρούτσι).
Ωστόσο για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια ικανοποιείται το αίτημα των τοπικών ραδιοσταθμών, να μπορούν να έχουν αναμεταδότες. Η υπουργική απόφαση ορίζει ξεκάθαρα ότι για την πληρέστερη γεωγραφική κάλυψη κάθε περιοχής κάλυψης επιτρέπεται στους ραδιοφωνικούς σταθμούς η εγκατάσταση αναμεταδοτών εντός της ίδιας ή όμορης περιοχής κάλυψης. Η εγκατάσταση των αναμεταδοτών αυτών πραγματοποιείται κατόπιν έγκρισης της ΕΕΤΤ, εφόσον δεν δημιουργούνται προβλήματα συμβατότητας και παρεμβολών σε δίκτυα που λειτουργούν νόμιμα. Οι αναμεταδότες λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο στις συχνότητες που επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει ο ραδιοφωνικός σταθμός στη συγκεκριμένη περιοχή κάλυψης.
Καλούνται να πουν τις απόψεις τους
Η ΠΕΙΡΑΣ, εκπροσωπώντας όλους τους ραδιοσταθμούς της περιφέρειας, έχει δεσμευτεί να συλλέξει και να αποστείλει στο Υπουργείο τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που θα υποβάλλουν οι τοπικοί ραδιοσταθμοί. Σύμφωνα με την ΠΕΙΡΑΣ, οι υπέυθυνοι των τοπικών σταθμών καλούνται να διαβάσουν τις λεπτομέρειες σε κάθε χάρτη, αν προβλέπεται χρήση ίδιων ή διαφορετικών συχνοτήτων και αν με βάση τη μορφολογία του εδάφους απαιτείται συγχρονισμένη εκπομπή ή όχι. Επίσης ζητείται να ελέγξουν αν με βάση την πείρα τους, το υψόμετρο και η ισχύς που δίνουν σε συνδυασμό με τα διαγράμματα ακτινοβολίας της κεραίας μπορούν να καλύψουν την Περιοχή Κάλυψης που είναι σχεδιασμένη στο χάρτη και αν κοινές ή κοντινές συχνότητες σε γειτονικές Περιοχές Κάλυψης μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα παρεμβολών.Η ΠΕΙΡΑΣ υπογραμμίζει κι αυτή το θέμα κινδύνου παρεμβολών από την ΕΡΑ, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να σημειωθεί ο κίνδυνος παρεμβολών αν εκπέμπουν σε γειτονικές περιοχές, καθώς σε πολλές περιπτώσεις θα έχουν τεράστια ισχύ.
Επίσης τίθεται ερώτημα αν τα κέντρα εκπομπής που προτείνονται για την κάθε περιοχή χρησιμοποιούνται ήδη, αν είναι δασικές ή ιδιωτικές εκτάσεις και αν υπάρχουν προβλήματα με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις εκεί (πχ από αρχαιολογία, στρατό, πολεοδομία, έξωση από ιδιοκτήτες της γης, κλπ). Τέλος, οι τοπικοί σταθμοί καλούνται να εκτιμήσουν αν θα επηρεαζόταν (θετικά ή αρνητικά) η βιωσιμότητα τους αν θα εξέπεμαπν υποχρεωτικά μέσα στα νέα όρια που θέτουν τα σχεδιαγράμματα. Επισημαίνεται ότι ο περιορισμός σε τμήμα του νομού μπορεί να σημαίνει μείωση εσόδων ενώ η υποχρέωση κάλυψης όλης της Περιοχής Κάλυψης με χρήση αναμεταδοτών που απαιτούν κόστη εγκατάστασης και συντήρησης, μπορεί επίσης να προκαλέσουν αρνητικό οικονομικό αποτέλεσμα λόγω αύξησης των εξόδων λειτουργίας.
Τέλος τίθεται το ερώτημα αν χρησιμοποιούνται σήμερα άλλα κέντρα εκπομπής, διαφορετικά από αυτά που προβλέπονται στους χάρτες και πόσοι σταθμοί εκπέμπουν από αυτά.
- Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια