Υποβλήθηκε από radiofono.gr στις .
Με νόμο που ψηφίστηκε αθόρυβα από τη Βουλή στις 22 Μαΐου δίνεται στους ραδιοφωνικούς σταθμούς η δυνατότητα να εκπέμψουν από δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής προκειμένου να καλύπτουν βέλτιστα «τη γεωγραφική περιφέρεια την οποία καλύπτουν». Οι δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής μπορούν να βρίσκονται και εκτός νομού, ενώ νομιμοποιούνται de facto οι (παράνομοι) αναμεταδότες που θα βρίσκονται σε λειτουργία πριν την έναρξη ισχύος του νόμου. Ωστόσο, πέρα από τα προβλήματα που λύνει η συγκεκριμένη διάταξη, ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για νομιμοποίηση παράνομων εκπομπών και περαιτέρω χάος, αφού παραμένει ανοιχτό το μείζον ζήτημα που είναι η χορήγηση αδειών.
Η νέα διάταξη (τροπολογία με αριθμό 521/61) περιγράφεται στο άρθρο 65 στο νόμο του Υπουργείο Ανάπτυξης με τίτλο «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Συμβάσεων και άλλες διατάξεις», ή οποία προετοιμάζεται ήδη από τα μέσα Μαΐου και προωθείται προς ψήφιση αμέσως μετά τη λήψη έγκρισης από τους κυβερνητικούς εταίρους. Η νέα αυτή εξέλιξη φαίνεται να είναι αποτέλεσμα πίεσης από τοπικούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα με τη μαζική κίνηση των σταθμών του Ηρακλείου, μετά τις αλλεπάλληλες κυρώσεις και πρόστιμα σε ραδιοσταθμούς της επαρχίας.
Ασάφειες και προβλήματα:
- Ενώ οι σταθμοί μέχρι πρότινος είχαν εμβέλεια σε έναν νομό, μια ασάφεια αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο ότι ο νόμος θα προβλέπει την κάλυψη ολόκληρης της περιφέρειας (;). Αυτό παραμένει ασαφές, δεδομένου ότι η ακριβής έκφραση αναφέρεται στην εγκατάσταση αναμεταδοτών «εφόσον λόγω γεωμορφολογικών ή άλλων ιδιομορφιών δεν είναι τεχνικώς εφικτή η βέλτιστη κάλυψη της γεωγραφικής περιφέρειας την οποία καλύπτουν.». Αναφέρεται όμως η φράση «η γεωγραφική περιφέρεια την οποία καλύπτουν», στη γεωγραφική περιφέρεια μιας χώρας, όπως λέμε Κεντρική Μακεδονία;
- Δεν αναφέρεται τίποτα για τη συχνότητα της δευτερεύουσας θέσεις εκπομπής, παρότι σε προηγούμενο νόμο για τα ενημερωτικά ραδιόφωνα στο νομό Αττικής είχε επιτραπεί δευτερεύουσα θέση εκπομπής μόνο στην ίδια συχνότητα. Αυτό ανοίγει το δρόμο για διπλές και τριπλές συχνότητες, μειώνοντας τη χωρητικότητα του φάσματος και αυξάνοντας τις παρεμβολές σε γειτονικούς νομούς.
- Προβλέπεται η de facto νομιμοποίηση υπάρχοντων αναμεταδοτών που βρίσκονται σε λειτουργία πριν τεθεί ο νόμος σε λειτουργία (εφόσον κατατεθούν κάποια χαρτιά εντός 3μήνου). Αυτό σημαίνει ότι όσοι ραδιοφωνικοί σταθμοί πληροφορηθούν τη σύνταξη του άρθρου και τρέξουν να βάλουν αναμεταδότες στα γύρω βουνά, αλλά και όσοι εξέπεμπαν τόσο καιρό παράνομα, νομιμοποιούνται αυτόματα. Η νομιμοποίηση παράνομων δραστηριοτήτων αναδρομικά αποτελεί πάντα μοναδικό ελληνικό φαινόμενο. Κάτι τέτοιο εκτιμάται ότι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στην μπάντα της Θεσσαλονίκης.
Πηγή: έρευνα ραδιόφωνο.gr με πληροφορίες από Satleo Forum, Ιστοσελίδα κυβερνητικού εκπροσώπου, Ιστοσελίδα Ελληνικού Κοινοβουλίου
- Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια
Σχόλια
Άρθρο 65 - Δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής ραδιοφωνικών σταθμών
radiofono.gr replied on Μόνιμος σύνδεσμος
1. Μέχρι την έκδοση από το Ε.Σ.Ρ. της προκήρυξης της παρ. 7 του άρθρου 8 του ν. 3592/2007 (Α΄ 161), οι ραδιοφωνικοί σταθμοί που νοούνται ως νομίμως λειτουργούντες, σύμφωνα με την περίπτωση β΄ της παρ. 7 του άρθρου 5 του ν. 3592/2007, δύνανται να χρησιμοποιούν και δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής, πέραν των προβλεπόμενων στη σχετική άδεια ή στη βεβαίωση που εκδόθηκε κατ’ εφαρμογή του άρθρου 53 του ν. 2773/1999 (A΄ 295) ή στην αίτηση για χορήγηση της βεβαίωσης ή σε κάθε άλλο έγγραφο της Αρχής που χορήγησε τη βεβαίωση και στους οικείους χάρτες συχνοτήτων, εφόσον λόγω γεωμορφολογικών ή άλλων ιδιομορφιών δεν είναι τεχνικώς εφικτή η βέλτιστη κάλυψη της γεωγραφικής περιφέρειας την οποία καλύπτουν. Οι δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής επιτρέπεται να βρίσκονται και εκτός του νομού ο οποίος αναφέρεται στη βε βαίωση που εκδόθηκε κατ’ εφαρμογή του άρθρου 53 του ν. 2778/1999. Μετά την έκδοση της προκήρυξης του προηγούμενου εδαφίου, οι ανωτέρω ραδιοφωνικοί σταθμοί εξακολουθούν να δύνανται να χρησιμοποιούν και δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής, εφόσον υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στη σχετική διαγωνιστική διαδικασία και μέχρι την έκδοση των σχετικών αδειών ή απορριπτικών αποφάσεων από το Ε.Σ.Ρ., σύμφωνα με το άρθρο 8
του ν. 3592/ 2007.
2. Η κατά τα ανωτέρω χρήση δευτερευουσών θέσεων εκπομπής επιτρέπεται μόνο μετά από έγκριση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, υπό την προϋπόθεση ότι διασφαλίζεται η απρόσκοπτη και ασφαλής λειτουργία κάθε άλλου νομίμως λειτουργούντος δικτύου ή υπηρεσίας.
3. Για τη χορήγηση της έγκρισης της προηγούμενης παραγράφου ο ενδιαφερόμενος φορέας υποβάλλει στη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων τoυ Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αίτηση για τη χρήση συγκεκριμένων θέσεων εκπομπής, συνοδευόμενη από τεχνική μελέτη, με την οποία τεκμηριώνεται η βέλτιστη κάλυψη της γεωγραφικής περιφέρειας στην οποία εκπέμπουν και βεβαιώνεται ότι η χρήση τους δεν δημιουργεί παρεμβολές στους διαύλους συχνοτήτων της E.P.T. Α.Ε., στις επικοινωνίες των Ενόπλων Δυνάμεων, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, καθώς και σε κάθε άλλο νομίμως λειτουργούντα σταθμό δίκτυο ή υπηρεσία. Η τεχνική μελέτη θα πρέπει κατ’ ελάχιστο να περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία: α) διάγραμμα ακτινοβολίας κεραιοσυστήματος, β) ισχύ εκπομπής (eirp), γ) θεωρητική πεδιοκάλυψη της δευτερεύουσας θέσης εκπομπής, βάσει κατάλληλου αναγνωρισμένου προτύπου, δ) λίστα με τις ακριβείς συντεταγμένες (ΕΓΣΑ '87) των θέσεων εκπομπής.
4. Η ισχύς εκπομπής (eirp) από δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει την ισχύ της θέσης εκπομπής από την οποία κάθε ραδιοφωνικός σταθμός εξέπεμπε ήδη σύμφωνα με τη σχετική άδεια ίδρυσης, εγκατάστασης και λειτουργίας ή τη βεβαίωση νομίμου λειτουργίας και τους οικείους χάρτες συχνοτήτων.
5. Οι ραδιοφωνικοί σταθμοί της παραγράφου 1, οι οποίοι εκπέμπουν ήδη κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου και από άλλες θέσεις εκπομπής, πέραν των προβλεπομένων στη σχετική άδεια ή στη σχετική βεβαίωση νομίμου λειτουργίας τους και στους οικείους χάρτες συχνοτήτων, θεωρείται ότι εκπέμπουν νομίμως από
τις συγκεκριμένες θέσεις εκπομπής, εφόσον εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου υποβάλουν στη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αίτηση για τη χορήγηση της έγκρισης της παραγράφου 2
για συγκεκριμένες δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής που ήδη χρησιμοποιούν, συνοδευόμενη από τεχνική μελέτη, σύμφωνα με την παράγραφο 3. Μέχρι την παρέλευση της ως άνω προθεσμίας δεν επιβάλλονται κυρώσεις για τις ήδη εγκατεστημένες δευτερεύουσες θέσεις εκπομπής.
6. Σε περίπτωση μη χορήγησης της ανωτέρω έγκρισης, καθώς και κάθε περίπτωση χρήσης δευτερευουσών θέσεων εκπομπής κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος, επιβάλλονται οι κατά νόμο προβλεπόμενες κυρώσεις.
7. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 15 του άρθρου 6 του ν. 2328/1995 (Α΄159) μετά τη φράση «για πέντε (5) το πολύ ώρες κάθε ημέρας» προστίθεται η φράση «με την προϋπόθεση ότι κατά το χρόνο της δικτύωσης θα αναφέρεται ανά μισή ώρα εκπομπής ο διακριτικός τίτλος του σταθμού, με τον οποίο υπάρχει δικτύωση, καθώς και η έναρξη, διάρκεια και λήξη του χρόνου δικτύωσης».
Άρθρο 65 - Αιτιολογική Έκθεση
radiofono.gr replied on Μόνιμος σύνδεσμος
Η επί σειρά ετών θέσπιση πληθώρας δυσχερώς εφαρμόσιμων ρυθμίσεων αναφορικά με την αδειοδότηση των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης και ειδικότερα των ραδιοφωνικών επιχειρήσεων, έχει οδηγήσει στην διαμόρφωση ενός άναρχου τοπίου, το το οποίο εν όψει και της δύσκολης οικονομικής κατάστασης, έχει δημιουργήσει ένα επιχειρηματικό περιβάλλον επισφαλές για την εύρυθμη λειτουργία των τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών. Σημειώνεται, ότι η επεξεργασία των προβλεπόμενων στις διατάξεις του ν. 3592/2007 (Α' 161) κανονιστικών πράξεων, που αποτελούν προϋπόθεση για την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών, βρίσκονται πλέον στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας τους. Εκτιμάται δε, ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους θα είναι δυνατή η έκδοση της προκήρυξης για τη χορήγηση των σχετικών αδειών. Περαιτέρω, με το ν. 3852/2010 (Α' 87) αναδιαρθρώθηκε η διοικητική οργάνωση της χώρας και ειδικότερα αναγνωρίστηκαν οι Περιφέρειες ως δεύτερος βαθμός αυτοδιοίκησης στη θέση των πρώην νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων.
Ο νέος διοικητικός χάρτης της χώρας, σε συνδυασμό με την έλλειψη νομοθετικού πλαισίου αδειοδότησης των ραδιοφωνικών σταθμών μέχρι σήμερα, οι οποίοι ως εκ τούτου αναγνωρίζονται επί σειρά ετών με διαδοχικά νομοθετήματα ως νομίμως λειτουργούντες, χωρίς ωστόσο να έχει επικαιροποιηθεί αντίστοιχα το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους, κρίνεται αναγκαία η εισαγωγή ρυθμίσεων, που θα καθιστούν εφικτή την βέλτιστη κατά το δυνατόν κάλυψη της γεωγραφικής περιφέρειας εκπομπής των ραδιοφωνικών σταθμών με βάση τα νέα γεωγραφικά δεδομένα.
Επιπλέον, η ιδιαίτερη γεωγραφική μορφολογία της χώρας σε συνδυασμό με την δυσχέρεια αδειοδότησης δευτερευουσών θέσεων εκπομπής που προβλέπεται από τις υφιστάμενες διατάξεις, έχει διαμορφώσει μία κατάσταση ανισότητας μεταξύ των ραδιοφωνικών επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται σε ορισμένες Περιφέρειες όπως Θεσσαλίας, Κεντρικής Μακεδονίας Θεσσαλονίκης και Αττικής, όπου λόγω μη ύπαρξης έντονων γεωμορφολσγικών ιδιομορφιών, η κάλυψη της γεωνραφικής περιφέρειας του σταθμού είναι δυνατή με ένα κέντρο εκπομπής, και εκείνων, που δραστηριοποιούνται οε άλλες περιφέρειες με γεωλογικές ιδιομορφίες, όπως αυτές της Κρήτης και της Πελοποννήσου. Χαρακτηριστικές είναι επίσης οι περιπτώσεις ακριτικών νομών της χώρας όπως του Έβρου ή της Χίου, οι οποίοι δεν καλύπτονται στο σύνολό τους από τους τοπικούς ελληνικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς
Στο πλαίσιο αυτό, με τις διατάξεις της προτεινόμενης τροπολογίας - η οποία εντάσσεται σε μία ευρύτερη προσπάθεια σταδιακής προσαρμογής της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας στα σύγχρονα δεδομένα και ανάγκες επιχειρείται η άρση των παραπάνω προβλημάτων, κατ' επιταγή και της Συνταγματικής αρχής της ισότητας.
Πιο συγκεκριμένα, με τις παραγράφους 1 έως 6 της προτεινόμενης ρύθμισης παρέχεται η δυνατότητα στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, που λειτουργούν νομίμως σύμφωνα με την περίπτωση β' της παραγράφου 7 του άρθρου 5 του ν. 3592/2007 (Α' 161), να χρησιμοποιούν και δευτερεύουσες θέσεις Εκπομπής, πέραν των προβλεπόμενων στην σχετική άδεια ή βεβαίωση νομίμου λειτουργίας και στους οικείους χάρτες συχνοτήτων, και ρυθμίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την υλοποίηση της ρύθμισης αυτής. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι η ανωτέρω δυνατότητα ισχύει για το μεταβατικό στάδιο μέχρι την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3592/2007 και επιτρέπεται μόνο εφόσον λόγω γεωμορφολογικών δεν είναι τεχνικώς εφικτή η κάλυψη της γεωγραφικής περιοχής, στην οποία εκηέμπουν. Παράλληλα παρέχεται η δυνατότητα αδειοδότησης υφιστάμενων δευτερευουσών θέσεων εκπομπής με αίτηση που θα κατατεθεί εντός τριών (3) μηνών, εφόσον συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις.
Με την παράγραφο 7 της προτεινόμενης ρύθμισης τίθεται ως προϋπόθεση για την δικτύωση μεταξύ ραδιοφωνικών σταθμών η αναφορά ανά μισή ώρα εκπομπής κατά τη διάρκεια της δικτύωσης του διακριτικού τίτλου του σταθμού, του οποίου το πρόγραμμα μεταδίδεται, καθώς και η έναρξη, διάρκεια και λήξη του χρόνου δικτύωσης. Η ρύθμιση αυτή κρίνεται αναγκαία, προκειμένου να καταστεί εφικτός ο έλεγχος του χρόνου δικτύωσης, διότι παρατηρείται το φαινόμενο, σε ικανό αριθμό περιπτώσεων, η δικτύωση να υπερβαίνει κατά πολύ το επιτρεπόμενο πεντάωρο.